Stroomlijner Ann-Sofie Janssens: “Nu kan ik er meer zijn voor mijn zoontje”

Stroomlijner Ann-Sofie Janssens: “Nu kan ik er meer zijn voor mijn zoontje”

Ann-Sofie is een voormalige leerkracht en werkt sinds november 2022 bij De Stroomlijn als senior trainer. De switch bevalt haar heel goed.

“Mijn work-lifebalance is nu beter. Het werk bij het onderwijs stopt nooit. Ik werd van 7u ’s morgens tot 23u ’s avonds gecontacteerd door ouders. Ik leefde van vakantie naar vakantie en ik voelde me schuldig naar mijn zoontje toe, omdat ik pas écht mama kon zijn als het vakantie was. Ik wou alleen veranderen naar iets waar ik mij goed bij voel. Het was belangrijk voor mij dat het een bedrijf was waar je jezelf kan zijn, waar de work-lifebalance goed zit en waar je geen nummertje bent. En dat vond ik bij De Stroomlijn.”

Zijn er nog voordelen die je voordien niet had?

“De voordelen zoals maaltijdcheques had ik niet in het onderwijs. Dat maakt wel een verschil. Zelfs groter dan ik eerst had gedacht.”

Wat doe je precies bij De Stroomlijn?

“Ik schrijf en herschrijf opleidingen. Ik ga na of opleidingen nog accuraat en up-to-date zijn. Op termijn ga ik ook trainingen geven. Daarom bel ik nu ook halftijds mee om zoveel mogelijk kennis te vergaren.”

Welke kwaliteiten moet een goede klantenadviseur hebben?

“Geduld hebben is heel belangrijk. Je gaat niet van bij de start alles in één dag kunnen. Je krijgt die tijd ook bij De Stroomlijn. Ook moet je leren zelfzekerder worden. Daar botsen we bij starters op, ze voelen zich vaak nog onzelfzeker. Dat is heel normaal. Via opleidingen streven we ernaar om ze vertrouwen te geven. En als derde kwaliteit: kritisch zijn naar jezelf enerzijds maar ook naar het proces. Niets of niemand is perfect. Er zijn coachings om je te helpen en het is belangrijk om ervoor open te staan.”

Hoe gaat De Stroomlijn om met oudere werknemers?

“We zijn ons ervan bewust dat de job niet altijd evident is voor ouderen. Daarom heb ik de startersopleidingen herwerkt om hen ook mee te krijgen en een houvast te geven. Ze krijgen bijvoorbeeld een boekje mee om op terug te vallen. We hebben sinds kort ook e-learnings. Hier is steeds een trainer bij betrokken die je kan begeleiden. Je staat er dus nooit helemaal alleen voor.”

Wat met ‘lastige’ klanten?

“Wij hebben een module rond klachten en soft skills. Zoals: hoe ga ik om met moeilijke klanten. We proberen hen daar sterk in te maken. We beluisteren ook moeilijke gesprekken opnieuw om te bekijken hoe het fout is gelopen en hoe ze het hadden kunnen aanpakken. We gaan dus in gesprek om het zelfvertrouwen te vergroten.”

Waar haal jij positieve energie uit?

“Als de opleiding af en up-to-date is. De inhoud verandert bijna wekelijks dus ik moet kort op de bal spelen en dat geeft energie en een rush. Ik heb ook het gevoel dat wat ik doe echt een verschil maakt. Als mijn werk niet gebeurt, dan krijgen de klantenadviseurs verouderde informatie.”

Hoe meten jullie de impact van opleidingen?

“Na de opleiding luisteren de trainers mee om te kijken of alles juist verloopt. Twee weken later luisteren ze nog eens mee. De teamleaders communiceren naar mij en mijn collega’s wat er fout loopt. Ik bel zelf ook mee om te kijken wat er nog ontbreekt in de opleiding. Als ik 10 vragen krijg van klanten over een digitale meter en daar wordt in de opleiding niet over gesproken, dan moet dat meegenomen worden.”

Wat zorgt ervoor dat jij met plezier komt werken?

“De collega’s, ik vind mijn team echt top. Ik zie ze niet altijd live, maar ik weet dat ze er zijn voor mij. Ik mag hen op elk moment van de dag bellen of iets sturen. Dat vind ik heel waardevol.”

Tot slot: wat vind je van De Stroomlijn als werkgever?

“Het is een plaats waar voor iedereen een plek is, los van je achtergrond. Ze kijken naar je potentieel.”

Wil je ook Stroomlijner worden? Bekijk alle vacatures


Bekijk alle nieuwsberichten