Interview met preventieadviseur en facility manager Kris Biesemans

Interview met preventieadviseur en facility manager Kris Biesemans

“Ik wil een aangenaam werkklimaat creëren voor de Stroomlijners”

Wat zijn jouw taken bij De Stroomlijn?

“Mijn takenpakket is tweeledig en is van toepassing op alle vestigingen van De Stroomlijn. Enerzijds ben ik als facility manager verantwoordelijk voor het onderhoud en de inrichting van gebouwen (vb. onderhoudscontracten, huurcontracten, aankopen, herstellingen…). Anderzijds ben ik ook preventieadviseur voor De Stroomlijn waar ik mij samen met het CPBW, bestaande uit werknemersafgevaardigden en leden van het management, bekommer om het welzijn van onze medewerkers. Ook volg ik de bijhorende wetgeving op en voer ik ze uit.”

Waar ben je het meest mee bezig?

“Momenteel ben ik ontzettend veel bezig met onze vestiging in Ledeberg die momenteel door de gebouweigenaar gerenoveerd wordt op vlak van technieken. Aangezien wij willen zorgen voor een aangename werkomgeving voor onze medewerkers, zullen wij zelf ook een aantal zaken vernieuwen nu we de kans hebben.”

Welke initiatieven neem je om de veiligheid en gezondheid van iedereen te verbeteren?

“Er worden bijna dagelijks initiatieven genomen om de veiligheid en gezondheid van onze medewerkers te verbeteren en te bevorderen. Belangrijk hierin is te luisteren en te praten met de collega’s. Zo weet ik wat er leeft op de werkvloer. Op basis hiervan kan ik eventuele aanbevelingen doen of initiatieven bekijken samen met het management en het CPBW. Medewerkers spreken mij bijvoorbeeld regelmatig aan bij vragen rond ergonomie. We bekijken dan samen de zithouding van de medewerker. Hierbij is het belangrijk dat de ergonomische bureaustoel correct is ingesteld en dat de medewerker optimaal gebruik maakt van de tools die ter beschikking zijn (vb. laptopstandaard, opstelling beeldscherm…). Ook zorgen we voor netheid in de vestigingen. Er is regelmatig overleg met de poetsmedewerkers op de verschillende vestigingen om te bekijken of er eventuele issues besproken moeten worden en of er extra materiaal nodig is. Een propere werkomgeving draagt voor een heel groot stuk bij tot een aangenaam werkklimaat voor iedereen. Dit is dus zeer belangrijk voor ons.”

Wat is je grootste uitdaging? 

“Mijn grootste uitdaging is, samen met het management, een aangenaam werkklimaat te creëren voor onze medewerkers. Ik ben blij dat ik in een onderneming ben terechtgekomen die ontzettend bekommerd is om haar medewerkers en daartoe heel wat initiatieven heeft genomen de voorbije jaren. 

Enkele voorbeelden:

Voor nieuwe medewerkers doen we telkens een onthaal waarbij uitgebreide info wordt gegeven over De Stroomlijn. Er is zeer veel aandacht voor ergonomie, veiligheid en properheid van onze werkplaatsen op alle vestigingen. 

Binnen De Stroomlijn zijn er verschillende mogelijkheden rond arbeidsregime, zoals deeltijds werken. Er zijn ook extraatjes voor de personeelsleden bij speciale gelegenheden (Sinterklaas, Pasen) en dit alles naast het uitgebreid verloningspakket (inclusief maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering voor het gezin, ADV-dagen, mogelijkheid tot fietslease…). 

Daarnaast maken we ook tijd om het groepsgevoel te versterken. Bijvoorbeeld door het organiseren van het personeelsfeest (mét partner) en de mogelijkheid om deel te nemen aan de Fluviusdag (voor het hele gezin).

Bovendien is er per vestiging een werkgroep vrijwilligers actief die werken rond bepaalde thema’s om de sfeer en gezelligheid op de vestiging uit te dragen en daarmee ook het groepsgevoel op de vestiging te boosten.”

Wat wil je in het komende jaar graag nog verwezenlijken?

“Samen met hr, preventie en het CPBW zit er een project in de pijplijn dat gericht is op ‘er wel zijn’. Het doel is om uitval van medewerkers te voorkomen en re-integratie te bevorderen. Dit doen we niet alleen. Via een externe firma zijn we momenteel aan het onderzoeken hoe we dit concreet gaan aanpakken. Het is de bedoeling om dit welzijnsproject dit jaar nog uit te rollen.”


Bekijk alle nieuwsberichten